Home / אודות שיטת הלימוד Edutainment / דוגמא ממבחן פיז"ה

דוגמא ממבחן פיז"ה

חוגי לגו - מהנדסים צעירים"אין משמעות גדולה לאינטגרלים מסובכים אם משתמשים בהם לא נכון או במקום לא רלוונטי, ובעצם אין משמעות לחישובים מסוימים אם הם לא יעילים בזמן אמת."

– e² מהנדסים צעירים –

ישנה משמעות רבה לאופן שבו הילד מצליח לחשוב בכוחות עצמו ומניסיונו.

דוגמא לכך מובאת כאן מתוך אחת משאלות מבחן פיזה, מבחן הנערך כחלק ממחקר בינלאומי בתחום החינוך, המתקיים אחת לשלוש שנים, מאז שנת 2000 ע"י ה-OECD. במבחן זה נבחנים הילדים על היכולת שלהם לתרגם הלכה למעשה את הכלים שרכשו בבית הספר. ולהלן השאלה:

PISA 1קניתם בית חדש, והחלטתם לגדר אותו סביב. כיצד הייתם מודדים את אורך הגדר?

בישראל, הילדים למדו היטב את הנוסחה לחישוב היקף, והם זוכרים היטב את המספר פאי שהוא 3.14.

מכאן הייתה להם הדרך קצרה לחישוב הפתרון.

לעומת זאת, בפינלנד הילדים מצאו את הנוסחה על ידי שימוש בחבל ומדידתו של השטח. כך הם הוכיחו לעצמם שהמספר פאי שווה ל- 3.14.

השאלה הפכה מסובכת כאשר הציגו בפני הילדים את אותה השאלה עם שטח א-סמיטרי באופן הבא: 

PISA 2בישראל, הילדים החכמים של הכיתה, התחילו לחשוב במונחים של אינטגרלים ושאר חישובים מסובכים.

הילד הפיני פתר את הבעיה הזו בדרך חווייתית, באמצעות חוט המדידה המתואר בפתרון הקודם.

זוהי בעצם אימפלמנטציה יעילה של הכלים שרכשו הילדים בפינלנד.

תוצאות שאלה זו:

בפינלנד הדוגלת בשיטת לימוד חווייתית זו 20% מהנבחנים נכשלו בפתרון השאלה.

בישראל לעומת זאת היו 80% נכשלים.

מסקנה: "אין משמעות גדולה לאינטגרלים מסובכים אם משתמשים בהם לא נכון או במקום לא רלוונטי, ובעצם אין משמעות לחישובים מסוימים אם הם לא יעילים בזמן אמת."

להמשך קריאה אודות שיטת הלימוד – לחצו כאן